اشکِ مَشک (کشکول ولایت نامه)
یا رَفیقَ مَن لا رَفیقَ لَه
شنبه 28 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
مشکل همه ی اینها هم عین هم یا از یک جنس نیست.
هر کدام ظهور یا حضور آقا را به نوعی مانع یا مغایر با اهداف و مقاصد و منافع خود می شمرند.
می گویم:
- چگونه چنین گمان و تصّوری دارند!؟ بر چه اساسی!؟ اگر برکات وجودی آقا را بفهمند، از لحاظ مادی هم حضور وظهور را مطلوب و مغتنم می شمارند.
می گوید:
- اولاً رسیدن به این پایه از درک و شعور، آسان نیست. ثانیاً همه ی ماجرا هم محدود و منحصر به نخواستن نیست.
می پرسم:
- نتوانستن؟
جواب می دهد:
- بله. ولی نه با تعریف متعارف.
- یعنی؟
- پرنده ای که بال پرواز ندارد یا به پای خودش یا همّتش، بند و زنجیر دارد، از انهدام قفس، استقبال نمی کند. چرا که ناتوانی اش به چشم می آید و درماندگی اش آشکار می شود.
تا وقتی که میله های قفس هست، هر کس می تواند ادّعا کند که اهل پرواز های بلند است. تا وقتی میله های قفس هست، بندهای مرئی و نامرئی، خواسته و نخواسته و دانسته و ندانسته ی آدم ها، مغفول یا مکتوم یا مستتر می ماند؛ حتی برای خودشان.
*******
- مشکل ما، مشکل مشترک همه ی این ما که دیدی، اینه که: حضرت رو برای خودمون می خواهیم، نه خودمون رو برای حضرت. امام رو خرج خودمون می کنیم، نه خودمون رو خرج امام. به جای اینکه از خودمون برای امام مایه بگذاریم، پیوسته از حضرت مایه می گذاریم برای پیش برد کار خودمون. هرجا کم بیاریم، از امام هزینه می کنیم. انگار که نعوذ بالله شأن امام، ماله کشیدن بر خرابکاری های ماست.
اصلاً جایگاه فرمانده و سرباز، در ذهن و دلمون عوض شده. فکر می کنیم امام موظّفه از ما اطاعت کنه و ما رو به خواسته هامون برسونه ولی خودمون رو موظّف به اطاعت از امام نمی بینیم.
جالب اینجاست که همین حرف رو به هرکس بگی، اوّل جا می خوره و موضع می گیره و انکار می کنه، امّا پس از یک تأمّل کوتاه، متوجّه می شه و می پذیره که این حرف چقدر درسته. چقدر مبتنی بر واقعیته. .البتّه در عین حال، چقدر هم تلخه. خدا وکیلی غیر از اینه!؟ غیر از اینه که ما خودمون رو ملزم به تبعیّت از امام نمی بینیم امّا متوقّعیم که امام، خودش رو نسبت به برآوردن حاجات ما ملزم ببینه!؟
آنچه عمق فاجعه رو بیشتر می کنه، اینه که امام به دلیل کرامت ذاتی اش این معادله ی غریب رو پذیرفته و گلایه ای هم نمی کنه و این ماییم که احساس طلبکاری داریم و از دیر یا زود شدن یا - به هرحکمت و مصلحتی - برآورده نشدن خواسته هامون، شکوه و گلایه و اعتراض می کنیم.
و تازه همه ی این قضایا با همه ی تلخی و گزندگی شون در مقایسه با اصل مصیبت یا مصیبت اصلی، کوچک و حقیر و ناچیزند.
درد و مصیبت اصلی اینه که ما اساساً  طالب امام نیستیم؛ طالب حلّ مشکلاتمون توسط امام هستیم. برای امام شأنی در حدّ وسیله یا کارپرداز قائلیم.
این کجا و شناخت شخصیّت امام کجا!؟ این کجا درک مقام و عظمت امام کجا؟ این کجا و عشق صادقانه به امام کجا!؟

دو بخش جالب از کتاب «کمی دیرتر» جدید ترین اثر سیدمهدی شجاعی، نوشته ای رمان مانند که با نگاهی انتقادی به وضعیت انتظار منتظران و غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مینگرد.




نوع مطلب : امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، فرهنگ، کتاب، 
برچسب ها : کتاب «کمی دیرتر»، سیدمهدی شجاعی، وضعیت انتظار منتظران و غیبت امام زمان (عج)، نگاهی انتقادی،


چهارشنبه 18 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
دیشب در تالار شقایقهای دانشگاه به تماشای پویانمایی شاهزاده ی روم نشستم با وجود اینکه دانشجویان از اکران انیمیشنی برای رده ی سنی کودکان در ایام روز دانشجو در دانشگاه اعتراض داشتند و همچنین با توجه به کیفیت  بسیار پایین اکران در دانشگاه اما حداقل همین مقدار توجه و وقت گذاشتن برای این پویانمایی لازم بود!



ادامه مطلب


نوع مطلب : امام حسن عسکری (علیه السلام)، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری، فیلم نوشت، 
برچسب ها : پویانمایی، نقد انیمیشن شاهزاده ی روم، اکران انیمیشن شاهزاده ی روم در تالار شقایقهای دانشگاه شاهرود،


یکشنبه 15 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
یکی از چیزهایی که مکمّل این نفوذ است، تخطئهی کسانی است که بر اصالتها، بر نگاه درست، بر ارزشها پای میفشارند؛ این مکمّل نفوذ است. نمیخواهم بگویم آن کسانی که بسیج را تخطئه میکنند، متّهم میکنند به افراطیگری و تندی و چه و چه، آگاهانه دارند با نفوذگران همکاری میکنند؛ همراهی میکنند؛ بنده این ادّعا را نمیکنم، خبر ندارم امّا واقع قضیّه این است که این کمک است. اینهایی که در بخشهای مختلف، با زبانهای مختلف، بسیج را متّهم میکنند به تندروی، به افراطیگری و چه و چه و چه، دارند در واقع نفوذ را تکمیل میکنند؛ پروژهی نفوذ بهوسیلهی اینها دارد تکمیل میشود؛ چون بسیج جزو آن خاکریزهای مستحکم است؛ بسیج یک خاکریز مستحکمی است؛ این خاکریز را نباید سست کرد.

 من توصیه میکنم، نصیحت میکنم به همهی افرادی که جایگاهی دارند برای حرف زدن و میتوانند حرف بزنند، سعی نکنند اصالتهای کشور را، بنیانهای اساسی انقلاب را تضعیف کنند؛ تا کسی از اصالتها گفت، فوراً نگویند ایشان دارد تندروی میکند یا افراطیگری میکند، یا چه میکند، یا جناحیگری حرف [میزند]؛ نه، اینجوری نیست. اصالتها را تخطئه نکنند، تهمت افراطیگری نزنند؛ بیّنات انقلاب را انکار نکنند؛ بیّناتی در انقلاب هست؛ واضحاتی، محکماتی در انقلاب هست. خب، این بیست و چند جلد بیانات امام است؛ امام مظهر انقلاب بود، امام سخنگوی انقلاب بود، مبیّن حقایق انقلاب بود. خب نگاه کنند و ببینند امام بر روی چه چیزهایی تکیّه میکرد. بیّنات انقلاب را انکار نکنند؛ این، آن چیزهایی است که مهم است.

۱۳۹۴/۰۹/۰۴

بیانات در دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج





نوع مطلب : امام خمینی (رحمة الله علیه)، مقام معظم رهبری، استکبار ستیزی، سیاست داخلی، 
برچسب ها : مکمّل نفوذ، تکمیل نفوذ با تخطئه بسیج به افراطی‌گری و تندروی، بسیج جزو خاک‌ریزهای مستحکم است نباید آنرا سست کرد!، تضعیف اصالتهای کشور و بنیانهای اساسی انقلاب، تهمت افراطی‌گری نزنند!، امام مظهر انقلاب بود!، بیّنات انقلاب را انکار نکنند!،


بدانید دانشگاه و دانشجو امروز آماج بزرگ‌ترین توطئه‌ها است؛ از اینکه ما دانشگاهی داشته باشیم که دانشجوی آن، استاد آن با روحیّه‌ی انقلابی، با روحیّه‌ی تهاجمی وارد میدان بشود، خطهای قرمز را که دشمنها برایش درست کرده‌اند به هم بزند، پیش برود، کشور را پیش ببرد، پرچم علم را بالا ببرد، شعارهای انقلابی را پُررنگ کند وحشت دارند؛ برای اینکه این اتّفاق نیفتد، دارند برنامه‌ریزی میکنند؛ پولها خرج میکنند. دشمنان راه سلطه‌ی آینده [را برنامه‌ریزی میکنند]. آن شکل استعمار قدیمی، امروز دیگر عملی نیست؛ آن چیزی هم که به آن میگفتند «استعمار نو»، حالا یواش‌یواش کهنه شده؛ آن چیزی که لازم است و دنبالش هستند این است که تفکّرات در درون عناصر فعّال و هوشمند و نخبه در یک کشور جوری بشود که اهداف آنها را برآورده کند؛ دارند برای این سرمایه‌گذاری میکنند، دارند برای این پول خرج میکنند. به این دغدغه‌ها باید توجّه کرد.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰

بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری





نوع مطلب : مقام معظم رهبری، استکبار ستیزی، 
برچسب ها : دانشگاه و دانشجو آماج بزرگ‌ترین توطئه‌ها،


یکشنبه 1 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ خیال میکنند کار [فرهنگی این است‌]؛ میگویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است امّا چه‌جوری؟ به چه قیمتی؟ غربی‌ها چقدر بهره برده‌اند از این اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببریم؟ یک روزی به ما میگفتند که در اروپا -آن روز اروپا را مطرح میکردند- حجاب نیست و زن و مرد با هم قاطی‌اند، هوس و شوق جنسی هم در آنجا طبعاً کنترل‌شده است. خب، حالا شما نگاه کنید ببینید همین‌جور است؟ آیا هوسها کنترل‌شده است یا هوسها تحریک‌شده است؟ این‌همه جنایت جنسی امروز دارد در آمریکا و در اروپا اتّفاق می‌افتد؛ به جنس مخالف هم دیگر حالا اکتفا نمیکنند! و از این بدتر هم خواهد شد. اسلام انسان را شناخته است که حکم حجاب را داده، حکم عدم اختلاط زن و مرد را داده. اسلام من و شما را شناخته؛ مال خدا است و آفریننده‌ی ما است. اردوی مختلط یعنی چه؟ کوهنوردی مختلط، اردوی مختلط، گاهی حتّی خارج از کشور! نه، کار فرهنگی ماهیّت دیگری دارد، مفهوم دیگری دارد. مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه‌کار میکنند.
باید کار فرهنگی دانشگاه این‌جوری باشد که افرادی تربیت کند مؤمن، متخلّق -با اخلاق خوب- انقلابی؛ کار فرهنگی چیزی است که اینها را تأمین کند. کار فرهنگیِ درست آن چیزی است که جوان ما را انقلابی بار بیاورد.
معتقد به استقلال؛ استقلال فکری، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی، استقلال اقتصادی؛ جوانی که تربیت میشود در کار فرهنگی، باید به معنای واقعی کلمه اعتقاد داشته باشد به استقلال کشورش؛ مؤمن به مبانی انقلاب و نظام، مؤمن به فرهنگ اسلامی، خوش‌بین، خوش روحیّه. کار فرهنگی این است. خب، این کار آسانی نیست؛ خیلی کار سختی است. این برنامه‌ریزی میخواهد.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰

بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری





نوع مطلب : مقام معظم رهبری، اخلاق، فرهنگ، 
برچسب ها : کار فرهنگی در دانشگاه‌ها، کار فرهنگی در دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط !، حکم حجاب، حکم عدم اختلاط زن و مرد، تربیت جوان مؤمن متخلّق -با اخلاق خوب- انقلابی،


یکشنبه 1 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
مسئله‌ی شغل تحصیل‌کردگان ما است. خب، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان ما، همین مسئله‌ی ارتباط صنعت و دانشگاه است. صنعت و دانشگاه باید ارتباط پیدا کنند؛ هم برای صنعت خوب است، هم برای دانشگاه؛ برای دانشگاه، هم برای مدیریّت دانشگاه خوب است، هم برای دانشجو؛ این هنوز در کشور راه نیفتاده. بنده اطّلاع دارم از کارهایی که انجام گرفته و آقای دکتر فرهادی هم بعضی‌هایش را گفتند؛ مثلاً در زمینه‌ی مسائل دفاعی که مستقیماً بنده آنجا وارد هستم میدانم، همکاری‌های خیلی خوبی در زمینه‌ی مسائل دفاعی با دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، قراردادهایی بسته‌اند، کارهای خوبی دارد انجام میگیرد، منتها اینها کافی نیست؛ بنده شنیده‌ام ندیده‌ام که در کشورهای پیشرفته، در جلسه‌ی دفاع دانشجوها، صاحبان صنعت می‌آیند شرکت میکنند، دفاع را گوش میکنند؛ از همانجا که این [دانشجو] دارد دفاع میکند، با او قرارداد میبندند؛ یعنی این‌جور دانشجوی فارغ‌التّحصیل آماده‌ی‌به‌کار را میقاپند. صنعت ما هم بایستی به این معنا توجّه بکند. این کار هم فعّالیّت لازم دارد؛ این فعّالیّت آقایان وزرا را در دولت لازم دارد؛ بنشینند با مسئولین صنعت، مسئولین بخش خصوصی، بخش دولتی، کاری کنند که به‌طور واقعی و به معنای حقیقی کلمه و به‌صورت جامع، یک همکاری بین دانشگاه و صنعت کشور [انجام بگیرد]. فقط هم صنعت نیست؛ بخشهای گوناگون مدیریّتی خصوصی و دولتی احتیاج به تحقیقات دانشگاهی دارند؛ [باید] در همه‌جا این کار انجام بگیرد.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰

بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری





نوع مطلب : مقام معظم رهبری، علم، 
برچسب ها : مسئله‌ی شغل تحصیل‌کردگان، ارتباط صنعت و دانشگاه، بخشهای گوناگون مدیریّتی خصوصی و دولتی احتیاج به تحقیقات دانشگاهی دارند،


یکشنبه 1 آذر 1394 :: نویسنده : شاهین حق پرست
ما در این دوران -که دانشگاه ما هم هشتاد و چند سال عمر دارد در کشور- میتوانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن میراث استفاده کنیم؛ از آن روحیّه، از آن استعداد، از آن زمینه‌ها و ظرفیّتهای موجود در کشورمان استفاده کنیم و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را بومی‌سازی کنیم؛ میتوانستیم این کار را بکنیم، نکردیم؛ به دلایل خاصّ مربوط به حکومت پهلوی‌ها و حکومت قاجارها. یعنی از آن میراث ارجمند، در هنگام ورود دانش غربی به کشور استفاده نشد. امروز در کشور ما، در محیط دانشگاه ما، در محیط علمی ما، روحیّه‌ی ساختن و اتّکاءبه‌نفْس و اعتمادبه‌نفْس و حرف داشتن و حرف زدن و مقاله‌ی استنادی تولید کردن که دیگران در دنیا به آن استناد کنند، از این حرفها امروز در کشور ما زیاد است؛ آن روز نبود. آن روز ما نه توانستیم از اخلاق علمی و زمینه‌ی علمی میراث خودمان استفاده کنیم، نه توانستیم از میراث معنوی و میراث اخلاقی محیط علمی خودمان استفاده کنیم. اینها شرح مفصّلی دارد که حالا من وارد آن شرحها نمیخواهم بشوم که اخلاق علمی ما در محیطهای علمی در گذشته چه‌جوری بود، بعد که شیوه‌ی غربی وارد کشور شد اخلاق علمی ما چه‌جوری شد. در آن دوره‌های گذشته، شاگرد در مقابل معلّم دوزانو می‌نشست؛ به معلّمش اهانت نمیکرد. با اینکه محیطهای علمی و مانند اینها محیطهای آزادی بوده، الان هم حوزه‌های علمیّه همین‌جور است؛ درس که ما میدهیم، همه‌ی طلبه‌هایی که در درس نشسته‌اند حقّ اشکال کردن دارند، اشکال هم میکنند، داد میکشند، حرف میزنند؛ ایرادی هم ندارد، کسی هم این را عیب نمیداند؛ استاد هم موظّف است مؤدّبانه پاسخ بدهد. این بوده است در گذشته امّا درعین‌حال شاگرد در مقابل استاد خاشع بود، خاضع بود. این مال گذشته‌ی اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی دیرین ما است؛ لکن در دوره‌ی جدید، تعداد معلّمهایی که از دست شاگردشان کتک خوردند -چه در مدارس متوسّطه، چه در دانشگاه- یا اساتیدی که به دست دانشجویشان چاقو خوردند، بعضی کشته شدند، کم نیست؛ یعنی اخلاق علمی بکلّی تغییر پیدا کرد. نه میراث علمی ما و ظرفیّت علمی ما منتقل شد، نه میراث اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی ما منتقل شد. دانشگاه این‌جوری شکل گرفت.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰

بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری





نوع مطلب : مقام معظم رهبری، اخلاق، فرهنگ، علم، تاریخ، 
برچسب ها : عدم انتقال میراث اخلاق علمی، شاگرد در مقابل معلّم دوزانو می‌نشست، شاگرد در مقابل استاد خاشع بود، در دوره‌ی جدید معلّمهایی از دست شاگردشان کتک خوردند!، اساتیدی به دست دانشجویشان چاقو خوردند بعضی کشته شدند!، اخلاق علمی بکلّی تغییر پیدا کرد!،




درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
بیاد اشکِ آن مشکی که رمق از سقای تشنه گرفت و حسرت به قلب اهل حرم گذاشت و آتش عطش را شعله ور کرد آتش عطشی که جز با قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه) فرو نمی نشیند.
اشک و مشک هر دو منشأ از آب دارند و آب یعنی زندگی و حقیقت آب و زندگی ولایت است.
خدا را شاکرم که رشته ام بر مبنای آب است و دعا می کنم به وسیله ی آب بسیاری از زمین ها و قلب های لم یزرع را زنده نمایم.


مدیر وبلاگ : شاهین حق پرست
پیوندهای روزانه
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
آیه قرآن طراحی سایت ارزان
شمارنده